Aguri Suzuki
Aguri Suzuki is een Japanse voormalige Formule 1-coureur, geboren op 8 februari 1960 in Fujinomiya, Japan. Hij begon zijn racecarrière in de jaren 1980 in de Japanse Formule 2 voordat hij in 1988 zijn debuut maakte in de Formule 1 met het team van Tyrell. Suzuki had een bescheiden carrière in de koningsklasse van de autosport, waarin hij van 1988 tot 1995 voor verschillende teams reed, waaronder Ligier en Minardi.
In zijn tijd in de Formule 1 behaalde Suzuki enkele opvallende resultaten, waaronder het behalen van een podiumplaats tijdens de Franse Grand Prix in 1990, waar hij als derde eindigde. Dit was een van de hoogtepunten van zijn carrière en maakte hem de eerste Japanse coureur die op het podium stond in de Formule 1. Na zijn vertrek uit de sport bleef Suzuki betrokken bij de autosport en richtte hij zijn eigen team op, Aguri Suzuki Formula E Team, in de Formule E.
Na zijn actieve racelicentie in de Formule 1, heeft Suzuki een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van jonge coureurs en het bevorderen van de motorsport in Japan. Zijn invloed is nog steeds voelbaar in de wereld van de autosport en hij wordt herinnerd als een pionier voor Japanse coureurs in de Formule 1.
Info
Statistieken
Punten per seizoen per coureur
Deze grafiek toont het aantal behaalde punten per seizoen voor de geselecteerde coureur en zijn teamgenoten. Dit biedt inzicht in de prestaties en onderlinge vergelijkingen.
Alle teamgenoten inclusief de vorige en toekomstige zijn standaard geselecteerd. Hierdoor kun je ook zien of team wissels invloed hebben op de prestaties van de coureur.
- Michele Alboreto
- Derek Warwick
- Andrea de Cesaris
- Martin Brundle
- Philippe Alliot
- Aguri Suzuki
- Éric Bernard
- Bertrand Gachot
- Rubens Barrichello
- Eddie Irvine
- Olivier Panis
Progressie op het circuit
Hoeveel progressie wordt er per jaar geboekt? Dit wordt bepaald op basis van kwalificatietijd, racetijd (indien beschikbaar) en eindpositie. Het paarse icoontje geeft aan welke coureur op dat circuit de meeste vooruitgang heeft geboekt.
Om de progressie te meten, wordt gekeken naar races uit het laatste of huidige seizoen en of deze ook in voorgaande seizoenen zijn verreden.
Factoren zoals regen, gele en rode vlaggen kunnen uiteraard altijd invloed hebben op het resultaat.
Races | 1993 | 1994 | 1995 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
José Carlos Pace | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:20.232-0.25% | 1:19.8351.43% | - | 1:18.864-1.22% | 1:22.971 | - |
Positie | 18(DNF)-7 | 24(DNF)5 | - | 14(DNF)-10 | 8 | - |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Juan y Oscar Gálvez | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | - | - | - | - | 1:58.882 | - |
Positie | - | - | - | - | 13(DNF) | - |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Enzo e Dino Ferrari | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:26.6571.79% | 1:24.8931.18% | - | 1:23.858-1.22% | 1:31.913 | - |
Positie | 9-1 | 3-1 | - | 85 | 11 | - |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Catalunya | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:23.432-1.78% | 1:23.3571.00% | - | 1:23.7630.49% | - | 1:24.7271.15% |
Positie | 103 | 22(DNF)-3 | - | 11-11 | - | 9-2 |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Monaco | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:24.5241.06% | 1:23.7862.09% | - | 1:21.222-3.06% | - | 1:24.4473.97% |
Positie | 18(DNF)7 | 61 | - | 2-4 | - | 17(DNF)15 |
Racetijd | - | - | - | 1:50:32.650 | - | - |
Gilles Villeneuve | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:22.891 | 1:21.603-0.17% | - | 1:28.1978.08% | - | 1:30.2552.33% |
Positie | 13-14 | 5-11 | - | 25(DNF)20 | - | 10(DNF)-15 |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Magny-Cours | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:17.441-0.14% | 1:16.1690.02% | - | 1:18.0312.44% | - | 1:19.3841.73% |
Positie | 12-7 | 52 | - | 19(DNF)14 | - | 4-15 |
Racetijd | - | 1:39:09.036-0.20% | - | - | - | 1:39:31.722 |
Silverstone | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:23.077-2.17% | 1:22.421-1.28% | - | 1:26.7685.27% | - | 1:30.9464.82% |
Positie | 23(DNF)11 | 1411 | - | 24(DNF)10 | - | 21(DNF)-3 |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Hockenheimring | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:41.138-1.65% | 1:40.855-1.25% | - | 1:46.2185.32% | 1:49.716 | - |
Positie | 22(DNF)-3 | 84 | - | 12(DNF)4 | 6 | - |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Hungaroring | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:17.693-1.90% | 1:18.3920.31% | - | 1:20.6292.85% | - | 1:19.748-1.09% |
Positie | 16(DNF)-2 | 5 | - | 4-1 | - | 14(DNF)10 |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Spa-Francorchamps | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:50.329-7.15% | 1:51.350-3.15% | - | 2:24.11729.43% | - | 1:58.314-17.90% |
Positie | 22(DNF)13 | 73 | - | 17(DNF)10 | - | 3-14 |
Racetijd | - | - | - | - | - | 1:37:12.873 |
Monza | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:23.856-1.78% | 1:24.137-0.49% | - | 1:25.9332.13% | - | 1:27.0671.32% |
Positie | 22(DNF)-3 | 20(DNF)18 | - | 5-15 | - | 20(DNF)15 |
Racetijd | - | - | - | 1:19:28.329 | - | - |
Estoril | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:15.491-2.42% | 1:14.708-1.81% | - | 1:21.6569.30% | - | 1:22.5881.14% |
Positie | 23(DNF)13 | 62 | - | 6 | - | 82 |
Racetijd | - | - | - | 1:42:02.867 | - | - |
Nürburgring | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | - | - | - | - | - | 1:21.541 |
Positie | - | - | - | - | - | 7 |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Aida | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | - | - | 1:13.932 | 1:12.351 | 1:16.5193.50% | - |
Positie | - | - | 19(DNF) | 15(DNF) | 22(DNF)3 | - |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Suzuka | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:39.278-3.64% | 1:39.951-2.61% | - | 1:38.076-1.88% | - | - |
Positie | 17(DNF)9 | 96 | - | 16(DNF)7 | 24(DNS) | - |
Racetijd | - | - | - | - | - | - |
Adelaide | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle | Aguri Suzuki | Martin Brundle |
Kwalificatietijd | 1:16.079-1.72% | 1:16.022-0.71% | - | 1:17.9502.54% | - | 1:17.624-0.42% |
Positie | 7-1 | 63 | - | 3-3 | - | 14(DNF)11 |
Racetijd | - | - | - | 1:48:43.967 | - | - |