Race 1974 Belgian Grand Prix
Pos | # | Coureur | Team | Tijd | Punten | Posities |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Emerson Fittipaldi McLaren | McLaren | 1:44:20.570 | 9 | +3 |
2 | 12 | Niki Lauda Ferrari | Ferrari | +0.350 | 6 | +1 |
3 | 3 | Jody Scheckter Tyrrell | Tyrrell | +45.610 | 4 | -1 |
4 | 11 | Clay Regazzoni Ferrari | Ferrari | +52.020 | 3 | -3 |
5 | 14 | Jean-Pierre Beltoise BRM | BRM | +1:08.050 | 2 | +2 |
6 | 6 | Denny Hulme McLaren | McLaren | +1:10.540 | 1 | +6 |
7 | 33 | Mike Hailwood McLaren | McLaren | +1 lap | 0 | +6 |
8 | 26 | Graham Hill Lola | Lola | +2 laps | 0 | +21 |
9 | 10 | Vittorio Brambilla March | March | +2 laps | 0 | +22 |
10 | 41 | Tim Schenken Trojan | Trojan | +2 laps | 0 | +13 |
11 | 28 | John Watson Brabham | Brabham | +2 laps | 0 | +8 |
12 | 27 | Guy Edwards Lola | Lola | +3 laps | 0 | +9 |
13 | 17 | Jean-Pierre Jarier Shadow | Shadow | +3 laps | 0 | +4 |
14 | 21 | Gijs van Lennep Iso-Marlboro | Iso-Marlboro | +3 laps | 0 | +16 |
15 | 22 | Vern Schuppan Ensign | Ensign | +3 laps | 0 | -1 |
16 | 37 | François Migault BRM | BRM | +3 laps | 0 | +9 |
17 | 34 | Teddy Pilette Brabham | Brabham | +4 laps | 0 | +10 |
18 | 16 | Brian Redman Shadow | Shadow | 18 | 0 | - |
19 | 2 | Jacky Ickx Lotus | Lotus | DNF | 0 | - |
20 | 42 | Tom Pryce Token | Token | DNF | 0 | - |
21 | 7 | Carlos Reutemann Brabham | Brabham | DNF | 0 | - |
22 | 1 | Ronnie Peterson Lotus | Lotus | DNF | 0 | - |
23 | 43 | Gérard Larrousse Brabham | Brabham | DNF | 0 | - |
24 | 19 | Jochen Mass Surtees | Surtees | DNF | 0 | - |
25 | 4 | Patrick Depailler Tyrrell | Tyrrell | DNF | 0 | - |
26 | 18 | Carlos Pace Surtees | Surtees | DNF | 0 | - |
27 | 8 | Rikky von Opel Brabham | Brabham | DNF | 0 | - |
28 | 24 | James Hunt Hesketh | Hesketh | DNF | 0 | - |
29 | 20 | Arturo Merzario Iso-Marlboro | Iso-Marlboro | DNF | 0 | - |
30 | 15 | Henri Pescarolo BRM | BRM | DNF | 0 | - |
31 | 9 | Hans-Joachim Stuck March | March | DNF | 0 | - |
32 | 44 | Leo Kinnunen Surtees | Surtees | DNQ | 0 | - |
Statistieken
Snelste race rondetijden
Seizoen | Team | Coureur | Ronde tijd |
---|---|---|---|
1974 | McLaren | Denny Hulme | 1:11.310 |
1972 | Matra | Chris Amon | 1:12.120 |
Informatie over het circuit
Nivelles-Baulers is een opmerkelijk, maar vaak onderbelicht circuit in de wereld van de Formule 1. Gelegen in België, op ongeveer 30 kilometer van Brussel, vond de eerste en enige grand prix hier plaats in 1972. Het circuit zelf is ontworpen met een modern ontwerp voor die tijd, met een mix van snelle rechte stukken en uitdagende bochten die de coureurs uitdaagden en de spectaculaire snelheid van de auto's benadrukten.
Met een omtrek van 4,220 kilometer bood Nivelles-Baulers een unieke combinatie van technische secties en snelle lijnen, wat uitnodigde tot spannende race-akties. Het circuit was relatief compact, maar had genoeg ruimte voor inhaalmanoeuvres. De layout was een favoriet bij de coureurs omdat het een grote verscheidenheid aan rijtechnieken vereiste, van precisie in de bochten tot het benutten van de kracht van de motor op de rechte stukken.
Hoewel het zijn charme had, kwam het circuit ook met zijn eigen uitdagingen. De smalle delen zorgden soms voor close racing, maar dat leidde ook tot risico’s en incidenten. Na de editie van 1972, die de aandacht van de Formule 1-fans trok, werd het circuit als gastlocatie voor andere autosport evenementen gebruikt, maar het is nooit meer een vaste waarde in de F1-kalender geworden.
In de jaren die volgden, raakte Nivelles-Baulers minder bekend en werd het uiteindelijk een vergeten parel in de autosportgeschiedenis. De infrastructuur van het circuit is in de loop der jaren verschraald en hoewel het tegenwoordig nog steeds aanwezig is, is het meer een herinnering aan een tijd waarin België zijn plaats in de Formule 1 wereld stiekem meer op de kaart zette. De geest van dit circuit leeft voort in de verhalen van coureurs en fans die die ene spannende race nooit vergeten.