Circuito de Montjuïc

Circuit Montjuïc

Race Gran Premio de España 1975

PosCoureurTijdPunten
1Jochen Mass
McLaren
42:53.7004.5
2Jacky Ickx
Lotus
+1.1003
3Carlos Reutemann
Brabham
+1 lap2
4Jean-Pierre Jarier
Shadow
+1 lap1.5
5Vittorio Brambilla
March
+1 lap1
6Lella Lombardi
March
+2 laps0.5
7Tony Brise
Frank Williams Racing Cars
+2 laps0
8John Watson
Surtees
+3 laps0
9Clay Regazzoni
Ferrari
+4 laps0
10Rolf Stommelen
Hill
DNF0
11Carlos Pace
Brabham
DNF0
12Ronnie Peterson
Lotus
DNF0
13Tom Pryce
Shadow
DNF0
14Roelof Wunderink
Ensign
DNF0
15François Migault
Hill
+11 laps0
16Mario Andretti
Parnelli
DNF0
17Bob Evans
BRM
DNF0
18James Hunt
Hesketh
DNF0
19Jody Scheckter
Tyrrell
DNF0
20Mark Donohue
Penske
DNF0
21Alan Jones
Hesketh
DNF0
22Patrick Depailler
Tyrrell
DNF0
23Arturo Merzario
Frank Williams Racing Cars
DNF0
24Wilson Fittipaldi
Fittipaldi
DNF0
25Niki Lauda
Ferrari
DNF0
26Emerson Fittipaldi
McLaren
DNS0

Statistieken

Volledige naam:
Circuito de Montjuïc
Land:
Spanje
Type:
Straten circuit
Aantal rondes:
90
Afstand:
341.1 km
Lengte:
3.79
Bochten:
12
Aantal gehouden races:
4

Snelste race rondetijden

SeizoenTeamCoureurRonde tijd
1973LotusRonnie Peterson1:23.800
1971FerrariJacky Ickx1:25.100
1975ParnelliMario Andretti1:25.100
1969LotusJochen Rindt1:28.300

Informatie over het circuit

Circuito de Montjuïc, gelegen in het schilderachtige Montjuïc-gebied van Barcelona, is een historisch circuit dat een belangrijk hoofdstuk in de Formule 1-geschiedenis heeft geschreven. Dit circuit, dat in de jaren '70 zijn hoogtijdagen kende, was uniek vanwege zijn uitdagende layout en de prachtige omgeving. Met zijn combinatie van steile heuvels, scherpe bochten en adembenemende uitzichten op de stad, bood het zowel coureurs als fans een onvergetelijke ervaring.

Het circuit was een straatcircuit dat hoofdzakelijk gebruikmaakte van openbare wegen, wat een dynamisch en onvoorspelbaar karakter gaf aan de races. De smalle en bochtige wegen vereisten niet alleen stuurmanskunst, maar ook strategisch denken van de coureurs. In deze tijd was de veiligheid echter niet altijd optimaal, wat leidde tot verschillende incidenten en ongelukken, en uiteindelijk bijdroeg aan de beslissing om het circuit niet langer te gebruiken voor Formule 1-races.

Naast de Formule 1-herinneringen, werd het Circuito de Montjuïc ook gebruikt voor tal van andere motorsportevenementen, wat het tot een geliefde plek maakte voor racers en fans. De pitstraat, de tribunes en de sfeer rondom het circuit zorgden voor een opzwepende ambiance waar de passie voor snelheid en competitie tot leven kwam.

Vandaag de dag is het circuit niet meer in gebruik voor de Formule 1, maar het blijft een fascinerende plek voor motorsportliefhebbers. De overblijfselen van het circuit zijn nog steeds zichtbaar, en het gebied zelf is nu een populaire touristische attractie, vaak bezocht door mensen die meer willen leren over de rijke motorsportgeschiedenis van Barcelona. Ondanks de veranderingen in het motorsportlandschap blijft het Circuito de Montjuïc in de herinneringen van velen voortleven als een iconische locatie in de wereld van de autosport.