Ain-Diab Circuit

Circuit Ain-Diab

Race 1958 Morocco Grand Prix

PosCoureurTijdPunten
1Stirling Moss
Vanwall
2:09:15.1009
2Mike Hawthorn
Ferrari
+1:24.7006
3Phil Hill
Ferrari
+1:25.5004
4Jo Bonnier
BRM
+1:46.7003
5Harry Schell
BRM
+2:33.7002
6Masten Gregory
Maserati
+1 lap0
7Roy Salvadori
Cooper
+2 laps0
8Jack Fairman
Cooper
+3 laps0
9Hans Herrmann
Maserati
+3 laps0
10Cliff Allison
Lotus
+4 laps0
11Jack Brabham
Cooper
+4 laps0
12Gerino Gerini
Maserati
+5 laps0
13Bruce McLaren
Cooper
+5 laps0
14Robert La Caze
Cooper
+5 laps0
15André Guelfi
Cooper
+5 laps0
16Graham Hill
Lotus
+8 laps0
17Stuart Lewis-Evans
Vanwall
DNF0
18François Picard
Cooper
DNF0
19Tom Bridger
Cooper
DNF0
20Tony Brooks
Vanwall
DNF0
21Olivier Gendebien
Ferrari
DNF0
22Jean Behra
BRM
DNF0
23Wolfgang Seidel
Maserati
DNF0
24Ron Flockhart
BRM
DNF0
25Maurice Trintignant
Cooper
DNF0

Statistieken

Volledige naam:
Ain-Diab Circuit
Land:
Marokko
Type:
Openbare weg
Aantal rondes:
53
Afstand:
403.754 km
Lengte:
7.618
Bochten:
18
Aantal gehouden races:
1

Snelste race rondetijden

SeizoenTeamCoureurRonde tijd
1958VanwallStirling Moss2:22.500

Informatie over het circuit

Het Ain-Diab Circuit, gelegen aan de kust van Casablanca in Marokko, is een iconisch racecircuit dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de autosport. Gebouwd in de jaren '80, biedt het circuit een spectaculair uitzicht op de Atlantische Oceaan, wat het een unieke locatie maakt voor zowel coureurs als toeschouwers.

Het circuit is vooral bekend geworden door de Formule 1-races die hier tussen 1981 en 1984 plaatsvonden. Het was het eerste circuit in Afrika dat een officiële F1-race organiseerde, wat het een belangrijke mijlpaal gaf voor de autosport in het continent. De combinatie van snelle bochten en technische secties zorgde voor uitdagende omstandigheden voor de teams en coureurs.

Het ontwerp van het Ain-Diab Circuit bevatte originele elementen met een mix van rechte stukken en nauwere bochten, wat de snelheid en strategie van de races aanzienlijk beïnvloedde. Door de nabijheid van de oceaan was er vaak sprake van onvoorspelbaar weer, wat extra uitdagingen met zich meebracht voor de coureurs.

Na de laatste F1-race in 1984 heeft het circuit verschillende upgrade- en renovatiewerkzaamheden ondergaan, maar de grandeur van de vroege dagen blijft in de herinnering van veel fans levendig. Tegenwoordig wordt het circuit nog steeds gebruikt voor andere motorsportevenementen en is het een populaire bestemming voor autoliefhebbers. Hoewel de Formule 1-erfenis misschien tot het verleden behoort, blijft het Ain-Diab Circuit een symbool van de levendige autosportgeschiedenis van Marokko.