Stuart Lewis-Evans
Stuart Lewis-Evans was een Britse Formule 1-coureur die actief was in de late jaren 1950. Geboren op 19 januari 1934, begon hij zijn autosportcarrière in de formulecategorieën voordat hij in 1957 zijn debuut maakte in de Formule 1 met het team van BRM. Lewis-Evans viel op door zijn snelheid en vastberadenheid, wat hem in staat stelde zich snel aan te passen aan de complexe wereld van de Formule 1.
Helaas was zijn carrière van korte duur: in 1958 raakte hij betrokken bij een ernstig ongeluk tijdens de Grand Prix van Marokko, wat leidde tot zijn tragische overlijden. Ondanks zijn korte tijd in de sport wordt Lewis-Evans herinnerd als een getalenteerde rijder met veel potentieel, wiens vermogen om te presteren onder druk in de motorsportgemeenschap werd gewaardeerd. Vandaag de dag blijft zijn nalatenschap voortleven in de harten van autosportliefhebbers.
Info
Statistieken
Punten per seizoen per coureur
Deze grafiek toont het aantal behaalde punten per seizoen voor de geselecteerde coureur en zijn teamgenoten. Dit biedt inzicht in de prestaties en onderlinge vergelijkingen.
Alle teamgenoten inclusief de vorige en toekomstige zijn standaard geselecteerd. Hierdoor kun je ook zien of team wissels invloed hebben op de prestaties van de coureur.
- Stirling Moss
- Tony Brooks
- Stuart Lewis-Evans
- Roy Salvadori
Progressie op het circuit
Hoeveel progressie wordt er per jaar geboekt? Dit wordt bepaald op basis van kwalificatietijd, racetijd (indien beschikbaar) en eindpositie. Het paarse icoontje geeft aan welke coureur op dat circuit de meeste vooruitgang heeft geboekt.
Om de progressie te meten, wordt gekeken naar races uit het laatste of huidige seizoen en of deze ook in voorgaande seizoenen zijn verreden.
Factoren zoals regen, gele en rode vlaggen kunnen uiteraard altijd invloed hebben op het resultaat.
Races | 1957 | 1958 | ||
---|---|---|---|---|
Juan y Oscar Gálvez | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | - | - | - | - |
Positie | - | - | - | - |
Racetijd | - | - | - | - |
Monaco | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | 1:49.100 | 1:44.400 | 1:41.800-6.69% | 1:39.800-4.41% |
Positie | 4 | 2-17 | 16(DNF)12 | 15(DNF)13 |
Racetijd | - | 3:10:38.000 | - | - |
Zandvoort | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | - | - | 1:37.100 | 1:38.100 |
Positie | - | - | 13(DNF) | 17(DNF) |
Racetijd | - | - | - | - |
Indianapolis | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | - | - | - | - |
Positie | - | - | - | - |
Racetijd | - | - | - | - |
Spa-Francorchamps | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | - | - | 4:07.200 | 3:59.100 |
Positie | - | - | 3 | 1 |
Racetijd | - | - | 1:40:07.200 | 1:37:06.300 |
Reims-Gueux | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | - | - | 2:25.300 | 2:23.400 |
Positie | - | - | 14(DNF) | 15(DNF) |
Racetijd | - | - | - | - |
Silverstone | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | - | - | 1:41.400 | 1:41.600 |
Positie | - | - | 4 | 7 |
Racetijd | - | - | 2:09:55.000 | - |
Nürburgring | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | 9:45.000 | 9:36.100 | - | 9:15.000-3.66% |
Positie | 20(DNF) | 9 | - | 1-8 |
Racetijd | - | - | - | 2:21:15.000 |
Boavista | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | - | - | 2:34.600 | 2:35.960 |
Positie | - | - | 3 | 11(DNF) |
Racetijd | - | - | - | - |
Monza | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | 1:42.400 | 1:42.900 | 1:42.400 | 1:41.400-1.46% |
Positie | 16(DNF) | 8 | 13(DNF)-3 | 1-7 |
Racetijd | - | - | - | 2:03:47.800 |
Ain-Diab | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks | Stuart Lewis-Evans | Tony Brooks |
Kwalificatietijd | - | - | 2:23.700 | 2:24.400 |
Positie | - | - | 17(DNF) | 20(DNF) |
Racetijd | - | - | - | - |