Caterham
Caterham F1 Team was een Formule 1-team waarvan de oorsprong ligt in Maleisië. Het team maakte zijn debuut in het Formule 1-seizoen van 2012 nadat het eerder bekend stond als Team Lotus in 2011. Het team werd opgericht door Tony Fernandes, de Maleisische zakenman die vooral bekend is als de CEO van AirAsia. Caterham F1 Team was vernoemd naar het Britse sportwagenmerk Caterham Cars, dat in 2011 door Fernandes werd overgenomen. Het team had zijn operationele basis in het Verenigd Koninkrijk en maakte gebruik van Renault-motoren gedurende zijn tijd in de Formule 1.
Tijdens hun tijd in de Formule 1 bleef het team voornamelijk achteraan het veld, zonder significante prestaties of punten te behalen in de kampioenschappen waaraan ze deelnamen. Ondanks hun strijd om competitief te zijn, was de grootste uitdaging van Caterham het gebrek aan financiële stabiliteit en technische middelen in vergelijking met de grotere en meer gevestigde teams. Deze problemen leidden er uiteindelijk toe dat het team in 2014 onder curatele werd geplaatst en het moeilijk had om op het circuit te blijven racen. In een laatste poging om het seizoen af te ronden verscheen Caterham tijdens de laatste race in Abu Dhabi met behulp van crowdfundinginitiatieven, maar kort daarna sloot het team definitief zijn deuren.
Een uniek kenmerk van het Caterham F1 Team was de sterke band met Azië, mede dankzij de Maleisische wortels van de oprichters en sponsoren zoals AirAsia. Dit gaf het team een onderscheidende positie als een van de weinige teams in de Formule 1 met een directe connectie naar het Aziatisch continent. Ondanks hun korte en moeizame geschiedenis in de Formule 1, liet Caterham een indruk achter met hun inzet en onverzettelijkheid in de uitdagingen van de sport. Echter, net als veel kleine teams in de intens competitieve wereld van de Formule 1, werden hun aspiraties uiteindelijk gedwarsboomd door de overweldigende eisen van financiering en technologie die nodig zijn om succesvol te zijn op het hoogste niveau van de motorsport.