Race 1962 RAC British Grand Prix
Pos | # | Coureur | Team | Tijd | Punten | Posities |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 20 | Jim Clark Lotus | Lotus | 2:26:20.800 | 9 | - |
2 | 24 | John Surtees Lola | Lola | +49.200 | 6 | - |
3 | 16 | Bruce McLaren Cooper | Cooper | +1:44.800 | 4 | +1 |
4 | 12 | Graham Hill BRM | BRM | +1:56.800 | 3 | +1 |
5 | 30 | Jack Brabham Lotus | Lotus | +1 lap | 2 | +4 |
6 | 18 | Tony Maggs Cooper | Cooper | +1 lap | 1 | +7 |
7 | 34 | Masten Gregory Lotus | Lotus | +1 lap | 0 | +7 |
8 | 22 | Trevor Taylor Lotus | Lotus | +1 lap | 0 | +2 |
9 | 8 | Dan Gurney Porsche | Porsche | +2 laps | 0 | -3 |
10 | 42 | Jackie Lewis Cooper | Cooper | +3 laps | 0 | +5 |
11 | 40 | Tony Settember Emeryson | Emeryson | +4 laps | 0 | +8 |
12 | 36 | Ian Burgess Cooper | Cooper | +4 laps | 0 | +4 |
13 | 14 | Richie Ginther BRM | BRM | +5 laps | 0 | -5 |
14 | 54 | Carel Godin de Beaufort Porsche | Porsche | +6 laps | 0 | +3 |
15 | 46 | Jay Chamberlain Lotus | Lotus | +11 laps | 0 | +5 |
16 | 32 | Innes Ireland Lotus | Lotus | +14 laps | 0 | -13 |
17 | 2 | Phil Hill Ferrari | Ferrari | DNF | 0 | - |
18 | 26 | Roy Salvadori Lola | Lola | DNF | 0 | - |
19 | 10 | Jo Bonnier Porsche | Porsche | DNF | 0 | - |
20 | 44 | Wolfgang Seidel Lotus | Lotus | DNF | 0 | - |
21 | 48 | Tony Shelly Lotus | Lotus | DNF | 0 | - |
Statistieken
Snelste race rondetijden
Seizoen | Team | Coureur | Ronde tijd |
---|---|---|---|
1962 | Lotus | Jim Clark | 1:55.000 |
1959 | BRM | Stirling Moss | 1:57.000 |
1959 | Cooper | Bruce McLaren | 1:57.000 |
1961 | BRM | Tony Brooks | 1:57.800 |
1957 | Vanwall | Stirling Moss | 1:59.200 |
1955 | Mercedes | Stirling Moss | 2:00.400 |
Informatie over het circuit
Aintree Motor Racing Circuit, gelegen net buiten Liverpool, is een van de meest iconische en historische circuits van het Verenigd Koninkrijk. Het circuit opende zijn deuren in 1952 en werd al snel een belangrijke speler in de autosport, vooral bekend om zijn rol in de vroege Formule 1-geschiedenis. Het streek de Grand Prix van Groot-Brittannië in 1955 en 1962, en was de plek waar de legendarische racer Jim Clark zijn eerste overwinning in de Formule 1 boekte.
De lay-out van Aintree is uniek, met een combinatie van snelle rechte stukken en technische bochten die de vaardigheden van coureurs op de proef stellen. Een van de meest opvallende kenmerken is de beroemde "Melling Road", een snelle sectie die de snelheid van de auto’s maximaal benut. Het circuit heeft door de jaren heen verschillende aanpassingen ondergaan, maar de charme van het originele ontwerp blijft behouden.
Hoewel Aintree niet meer wordt gebruikt voor Formule 1-races, blijft het een belangrijke locatie voor andere autosportevenementen en historic races. De nostalgische sfeer en rijke geschiedenis maken het een favoriete bestemming voor fans en deelnemers. Het circuit doet ook regelmatig dienst als testbaan voor teams en coureurs die de perfecte afstemming willen vinden.
Aintree is dus meer dan alleen een racecircuit; het is een symbool van de Britse autosportcultuur. Met zijn historische betekenis en de spannende races die er zijn gehouden, blijft het een plek die altijd welkom zal zijn voor liefhebbers van snelheid en adrenaline.