Karl Kling
Karl Kling (geboren op 4 maart 1910 in Stuttgart, Duitsland) was een Duitse Formule 1-coureur die actief was tijdens de vroege jaren van de Formule 1, met zijn debuut in 1951. Hij reed voor het team van Mercedes-Benz, waarbij hij in een periode van technologische vooruitgang en spannende races deelnam. Kling was niet alleen een getalenteerde coureur, maar ook een ingenieur, wat hem hielp bij het begrijpen van de technische aspecten van de auto’s waarmee hij racete.
In zijn carrière behaalde Kling verschillende successen, waaronder meerdere podiumplaatsen in de wereldkampioenschappen. Hij was bekend om zijn constante prestaties en zijn vermogen om zijn voertuig optimaal te benutten. Zijn beste seizoenen hadden plaats in de vroege jaren vijftig, waar hij zijn vaardigheden demonstreerde op circuits over de hele wereld.
Na zijn actieve racecarrière bleef Kling betrokken bij de autosport, met name in een adviesrol en als mentor voor jongere coureurs. Hij wordt herinnerd als een belangrijke figuur in de vroege geschiedenis van de Formule 1 en zijn bijdragen worden nog steeds erkend door autoliefhebbers en historici van de sport.
Info
Statistieken
Punten per seizoen per coureur
Deze grafiek toont het aantal behaalde punten per seizoen voor de geselecteerde coureur en zijn teamgenoten. Dit biedt inzicht in de prestaties en onderlinge vergelijkingen.
Alle teamgenoten inclusief de vorige en toekomstige zijn standaard geselecteerd. Hierdoor kun je ook zien of team wissels invloed hebben op de prestaties van de coureur.
- Juan Manuel Fangio
- Karl Kling
- Hans Herrmann
- Stirling Moss
- Piero Taruffi
Progressie op het circuit
Hoeveel progressie wordt er per jaar geboekt? Dit wordt bepaald op basis van kwalificatietijd, racetijd (indien beschikbaar) en eindpositie. Het paarse icoontje geeft aan welke coureur op dat circuit de meeste vooruitgang heeft geboekt.
Om de progressie te meten, wordt gekeken naar races uit het laatste of huidige seizoen en of deze ook in voorgaande seizoenen zijn verreden.
Factoren zoals regen, gele en rode vlaggen kunnen uiteraard altijd invloed hebben op het resultaat.
Races | 1954 | 1955 | ||
---|---|---|---|---|
Juan y Oscar Gálvez | Karl Kling | Piero Taruffi | Karl Kling | Piero Taruffi |
Kwalificatietijd | - | - | 1:44.100 | - |
Positie | - | - | 9 | - |
Racetijd | - | - | - | - |
Monaco | Karl Kling | Piero Taruffi | Karl Kling | Piero Taruffi |
Kwalificatietijd | - | - | - | 1:46.000 |
Positie | - | - | - | 9 |
Racetijd | - | - | - | - |
Indianapolis | Karl Kling | Piero Taruffi | Karl Kling | Piero Taruffi |
Kwalificatietijd | - | - | - | - |
Positie | - | - | - | - |
Racetijd | - | - | - | - |
Spa-Francorchamps | Karl Kling | Piero Taruffi | Karl Kling | Piero Taruffi |
Kwalificatietijd | - | - | 4:24.000 | - |
Positie | - | - | 11(DNF) | 16(DNS) |
Racetijd | - | - | - | - |
Zandvoort | Karl Kling | Piero Taruffi | Karl Kling | Piero Taruffi |
Kwalificatietijd | - | - | 1:41.100 | - |
Positie | - | - | 15(DNF) | - |
Racetijd | - | - | - | - |
Aintree | Karl Kling | Piero Taruffi | Karl Kling | Piero Taruffi |
Kwalificatietijd | - | - | 2:02.000 | 2:03.000 |
Positie | - | - | 3 | 4 |
Racetijd | - | - | 3:08:33.000 | - |
Monza | Karl Kling | Piero Taruffi | Karl Kling | Piero Taruffi |
Kwalificatietijd | 1:59.600 | - | 2:48.30040.72% | 2:51.800 |
Positie | 15(DNF) | - | 11(DNF)-4 | 2 |
Racetijd | - | - | - | 2:25:05.100 |